Derfor har gamblingindustrien økt enormt de siste årene

Gamblingindustrien har sett imponerende sifre i inntektsposten de siste årene, og mye tyder på at vi gambler mer enn noen gang. Dette gjøres blant annet via nettcasinoer der man kan spille casino spill, eller ved å tippe på sport. Det globale gambling markedet vokste fra 449,04 milliarder dollar i 2022 til 702,45 milliarder dollar i 2023 med en sammensatt årlig vekstrate på 56,4%. Det er flere faktorer som har bidratt til den enorme veksten.

Digitalisering av industrien

Gamblingindustrien har, som de aller fleste industrier de siste årene, gått gjennom en digitalisering. Teknologi har vist oss at så og si ingenting er umulig, og at gambling ikke krever et fysisk casino, eller en billett til en sportsarrangement. Flere har tilgang til gamblingsider, og Norge betting holdes til dels i live av apper og digitale muligheter for å tippe penger på favorittlagene dine. 

Legalisering av gambling

Mange land i verden har vært hemmet av strenge lover og regler som forbyr gambling totalt. I enkelte tilfeller kan man tippe på nasjonale lotterier og hesteveddeløp, men ellers er andre former for gambling forbudt. Vi ser derimot et skifte der flere land og stater velger å legalisere gambling. Dette er blant annet grunnet et høyt etterspørsel, og fordi nasjoner har muligheten til å tjene godt på skatteinntekter fra casinogevinster. 

Introduksjon av kryptovaluta

Gamblingindustrien tar i bruk teknologi på flere måter, både for å gjøre tjenestene sine tryggere og bedre. En måte de er blitt modernisert på, er ved å tilby kryptovaluta som betaling for gamblingen. Egne krypto casinoer gir spillere muligheten til å betale og tjene kryptovaluta når de gambler. Grunnen til at mange ønsker dette er fordi kryptovaluta i de seneste årene har blitt veldig populært, og fordi det representerer noen fordeler. Blokkjede nettverket gjør betalinger tryggere, og eliminerer noen av de bekymringene knyttet til usikre casinoer og datingsider. 

Markedsføring av tjenester

En kombinasjon av legalisering av gambling og mer teknologi har også resultert i nye måter å markedsføre seg på. Casinoer og bettingsider har muligheten til å strekke seg over mange markeder og en bred målgruppe. Høye markedsføringsbudsjetter gjør det mulig å snevre seg inn til flere individuelle grupper, og dermed være mer relevante for mange. Vi kan blant annet se sports betting sider som er sponsorer for idrettsarrangementer og som har kjente fjes fra sportsverden som blir brukt til å tiltrekke seg ivrige fans.