Dette må du vite om inkasso

Inkasso er et fryktet ord for mange, men det er også en viktig del av vårt økonomiske system, som hjelper bedrifter med å kreve inn utestående gjeld og sikrer at privatpersoner betaler det de skal.

Inkasso er en prosess som kan oppleves som utfordrende for begge parter, både for bedrifter som forsøker å få tilbake pengene de har krav på, samt for privatpersoner som mottar et inkassokrav. 

Det er viktig å sette seg inn i hva inkasso er og hvordan det fungerer for begge parter, her kan du lese litt mer om hva inkasso er, og hvordan inkassoselskap jobber. 

Hva er egentlig inkasso? 

Inkasso er enkelt forklart en juridisk prosess hvor en kreditor (som oftest en bedrift) søker å kreve inn penger som ikke har blitt betalt innen avtalt tid fra en kunde. Kunden kan være en privatperson, organisasjon, eller en annen bedrift. 

Når en person eller bedrift ikke betaler en regning i tide, kan kreditor sende saken til et inkassobyrå eller håndtere den selv. Inkassobyråets jobb er å kontakte den som skylder penger og sørge for at beløpet blir betalt. Hvis dette ikke skjer, kan saken gå videre til rettslige skritt som tvangsinnkreving. Dette er siste utvei og vil koste bedriften mye tid og innsats. 

Hvordan fungerer inkasso for bedrifter?

Bedrifter som har utestående betalinger fra sine kunder kan velge å overføre disse til inkasso for å sikre at de får inn pengene sine. Det er dog flere trinn i prosessen og det hele kan ta lang tid. 

Purring og betalingspåminnelse
Før en sak sendes til inkasso må det sendes et gyldig inkassovarsel. Bedriften kan også selv sende purring før inkassovarsel, for å minne kunden på den ubetalte regningen. Mange land har lover som krever at det sendes en betalingspåminnelse (inkassovarsel) før inkasso kan iverksetter. Det har vi også i Norge.

Overføre innkreving til inkasso
Dersom kunden fortsatt ikke betaler, kan bedriften velge å overføre kravet til et inkassobyrå. Inkassobyrået vil da ta over ansvaret for å kreve inn pengene. Bedrifter kan også velge å håndtere inkasso internt, men det krever ofte mye ressurser bedriften ikke alltid har. Derfor er det ofte enklere å overføre saken til et inkassoselskap. 

Inkassovarsel
Når inkassobyrået tar over kravet, vil de sende et formelt inkassovarsel til kunden som skylder penger. Dette varselet gir kunden en siste frist for å betale før det kan iverksettes ytterligere tiltak, som rettslige skritt. Det er viktig at inkassovarselet inneholder korrekt informasjon om beløpet som skyldes, eventuelle påløpte renter, gebyr og fristen for betaling.

Betaling eller rettslige skritt
Hvis kunden betaler etter å ha mottatt inkassovarselet, avsluttes saken umiddelbart. Hvis betalingen uteblir, kan inkassobyrået gå via retten for å få dom, som deretter kan brukes til å tvangsinndrive utestående ved hjelp av for eksempel namsmann. Dette kan medføre trekk i lønn, eller salg av eiendeler for å dekke gjeld

Hva bør en bedrift gjøre når de skal kreve inn penger?

Kommunikasjon er nøkkelen
Det er viktig å kommunisere klart med kunden fra starten. Hvis en faktura ikke blir betalt, bør bedriften kontakte kunden tidlig for å undersøke om det er noen grunner til forsinkelsen. Ofte kan saken løses uten at man må ta i bruk inkasso. 

Følg regelverket
Det er viktig å følge gjeldende regler og lover for inkasso. Dette inkluderer å sende korrekt antall varsler og å gi skyldneren tilstrekkelig tid til å betale før saken går videre til inkasso.

Hold oversikt over utestående betalinger
En bedrift må alltid holde oversikt over deres utestående betalinger. Dette sørger for at man kan handle raskt dersom en faktura ikke blir betalt og inkasso må igangsettes. 

Privatperson og inkassokrav 

Dersom du som privatperson mottar et inkassokrav, er det viktig å forstå at dette er en alvorlig sak som kan få betydelige konsekvenser dersom den ikke håndteres riktig. Alle typer gjeld kan sendes til inkasso. Det kan være et forbrukslån, like gjerne som en telefonregning. 

Inkassovarsel
Før kravet har gått til inkasso, vil du motta et inkassovarsel fra kreditor eller inkassobyrået selv. Dette er en formell advarsel om at betalingen må skje innen en gitt frist for å unngå ytterligere tiltak.

Vurder kravet nøye
Det første du bør gjøre når du mottar et krav er å sjekke at beløpet er korrekt. Om du mener beløpet er feil, eller at saken allerede er gjort opp, må du kontakte inkassoselskapet umiddelbart. 

Betaling eller forhandling
Hvis kravet er gyldig, er det beste å betale så raskt som mulig for å unngå ekstra kostnader, i form av renter, gebyr og mulige rettslige tiltak. Hvis du ikke har mulighet til å betale hele beløpet, er det best å avtale en nedbetalingsplan med inkassobyrået. De aller fleste er villig til å komme til en løsning alle parter kan leve med. 

Rett til å klage
Hvis du mener at kravet er urettferdig eller feilaktig, har du rett til å klage. Det er viktig å gjøre dette skriftlig og i tide, for å unngå at saken går videre og kostnadene øker. 

Gjør dette om du mottar et inkassokrav

Det verste du kan gjøre er å ignorere et inkassokrav. Selv om du ikke kan betale hele beløpet umiddelbart, er det viktig å kontakte inkassobyrået eller kreditoren og forsøke å finne en løsning. Å ignorere kravet vil bare gjøre situasjonen verre, ettersom både renter og gebyr øker for hver måned som går. 
Det er helt naturlig at man kanskje ikke kan betale ned hele beløpet med en gang. Kontakt inkassoselskapet og legg fram din sak, og dere kommer lett til en avtale om delbetaling. Husk at de er ikke ute etter å "ta deg" de vil bare hjelpe sin kunde med å få tilbake penger du skylder dem.