Budsjetter: Alt du trenger å vite
Trinn 1: Legg sammen månedlig inntekt
Vurder alle mulige inntektskilder: lønn fra jobben din, betaling fra kunder hvis du er frilanser eller salg du har gjort hvis du driver din egen virksomhet. Hvis du mottar regelmessig betaling for uførhet, trygd, underholdsbidrag, eller barnebidrag, ta med det også. Hvis du har lån penger, så legg med det også. Lag deretter en liste over hver inntektskilde og hvor mye du vanligvis mottar per måned. På den måten er det lett for deg å få en oversikt over hvor mye du får inn hver måned. Her er det viktig at du regner med beløpet etter skatt, slik at du ikke tror du har mer penger til overs.
Trinn 2: Legg sammen månedlige utgifter
Deretter lager du en liste over alle dine vanlige månedlige utgifter. Inkluder faste utgifter, som husleie, boliglån eller forsikring. Deretter oppgir de variable utgiftene dine – kostnadene som endres fra måned til måned. Noen eksempler er mat, strøm, hyggelige ting du gjør med venner og familie og underholdning. Prøv å registrere alt du bruker penger på. Du kan bruke en spesiell app, budsjetteringsprogramvare eller til og med bare penn og papir. Å sjekke bank- og kredittkortutskriftene dine kan hjelpe deg med å minne deg på eventuelle utgifter du har glemt.
Trinn 3: Trekk fra utgifter fra inntekt
Til slutt, trekk dine totale månedlige utgifter fra din totale månedlige inntekt. Du gjør det kjempebra hvis du regner med å ha penger igjen etter å ha utført denne beregningen. Hvis du tror du kommer til kort, kan du se på utgiftene dine på nytt for å se etter områder du kan redusere eller eliminere. Det er spesielt viktig å sammenligne behov og ønsker på dette tidspunktet. Kanskje er det en strømmetjeneste du kan bli kvitt, eller bruke litt mindre penger på shopping.